Ominscience ...... همه چیز دانی.........

(خوشنویسی - بوشهر شناسی - رزمی - اموزش فتوشاپ - شعر)

چگونه قفل (خود) را بدون کلید باز کنیم ؟

اخطار:

آموزش زیر برای قفل هایی است که متعلق به خود شماست در غیر اینصورت عواقب ناشی از آن بر عهده اینجانب نمی باشد.

وسائل مورد نیاز :
1. یک عدد گیره
2. یک آچار مناسب و محکم

نکته : البته به یاد داشته باشید استفاده از وسایل ابتکاری ، کار باز کردن قفل را با مشکل مواجه می کند. برای اینکار می تواند از وسایل استانداری که به همین منظور در دسترس قفل سازان است استفاده کنید.

ابتدا بهتر است بدانیم قفل ها چگونه کار می کنند :
قفل های معمولی (خانگی) دارای 5 تا 8 پین می باشند. این پین ها از دو قسمت جداگانه تشکیل شده اند که بینشان فاصله اندکی است. پین های فوقانی به وسیله یک فنر به پین های تحتانی فشاری را وارد میکند که در صورت نبود کلید در بین شیار های قفل ، پین ها را در پایین تر سطح نگه می دارد که به اصلاح “ریست شدن پین ها” می گویند. (شکل پایین)

در شکل بالا، پین های آبی مابین سیلندر و محفظه بیرونی قفل قرار گرفته اند که مانع چرخش سیلندر می شود. مقاومت فنر ها هم مانع جای گرفتن صحیح پین های قرمز می شود. زمانی که کلید وارد شیار های قفل می شود ، شیار های کلید باعث می شود پین ها در ارتفاع خاصی قرار گیرند که منجر به رانده شدن پین های آبی از محدوده سیلندر می شود . حال کلید می تواند با چرخش خود ، سیلندر را بچرخاند و قفل را باز کند. (شکل پایین)

حال طریقه باز کردن قفل:
برای باز کردن قفل مراحل زیر را با دقت و به ترتیب انجام دهید. اگر متن بالا را نخوانده اید حتما توصیه می کنم برای درک بهتر مراحل کاری ، آنرا مطالعه فرمایید.

1

. ابتدا آچار را وارد سوراخ کلید نمایید . آچار در طرف مخالفی قرار میگیرد که شیار های کلید قرار میگیرد.

2. آچار را به هر دو طرف به ارامی بچرخانید تا مشخص شود سیلندر به کدام طرف چرخیده میشود(برای باز کردن قفل). این عمل کاملا ساده است، مطمئنا آچار فقط اندکی به یک سو میچرخد . از طرف دیگر تکان نمی خورد . آن طرفی که مقداری چرخید ، سمتی است که کلید چرخانیده میشود. آچار را به همان جهت به آرامی فشار دهید و نگه دارید.

3. گیره خود را از از طرف شیار های کلید وارد سوراخ کلید کنید تا به پین ها برسید.

4. حال باید پین های بالایی را از سیلندر خارج کنیم. برای این بدین صورت عمل می کنیم . با گره خود باید پین ها را به تریب و به ارامی به بالا فشار دهیم. این فشار باید فقط به اندازه ای باشد که بر مقاومت فنر ها غلبه کند. با فشار دادن پین های تحتانی (پین آبی) ، پین های فوقانی از سیلندر خارج می شود . فشاری که آچار برای چرخیده شدن به سلیندر می آورد باعث نا همتراز شدن سیلندر با محوطه خارجی می شود. بدین صورت پین های فوقانی دیگر به داخل سیلندر وارد نمیشوند. در این حالت ، پین های تحتانی که دیگر از فشار فنر رها شده اند به مکان اولیه خود باز میگردند ولی با این تفاوت که دیگر فشار فنر به آنها وارد نیست . می توانید این پین هایی را که به اصطلاح جا افتاده اند را با گیره خود تکان دهید و به راحتی متوجه می شوید که پین ها به راحتی بالا و پایین می روند و دیگر تحت فشار فنر فوقانی نیستند. زمانی که پین های فوقانی از سیلندر خارج می شوند موجب افتادن پین های تحتانی می شود که صدای تیک مانند آن می تواند به شما در صحت جا افتادن پین کمک کند.

5. عملیات 4 و 5 را آنقدر تکرار کنید تا تمامی پین ها در جای خود قرار گیرند .

6. در انتها فشاری که آچار بر سیلندر وارد می کند موجب چرخیدن بیشتر سیلندر می شود که نشان می دهد تمامی پین ها به درستی جا افتاده اند. گیره را خارج کرده و آچار را تا چرخیدن کامل سیلندر فشار دهید.

قفل شما با موفقیت و بدون کلید باز شده است. امیدوارم کلید قفلتون را به زودی پیدا کنید.

نکته 1 : برخی متخصصین این امر ممکن است پیشنهاد کنن کهد ابتدا و قفل از جا انداختن پین ها ، با گیره ای که کمی بر جستگی دارد پین ها را از انتها به ابتدا و به سرعت با گیره مالش دهید . این امر باعث ایجاد لرزه بین پین های تحتانی و فوقانی شده و که در نهایت تعدادی از پین ها را خودکار جا می اندازد. حال می توانید پین های باقی مانده را به صورت دستی جا بیاندازید.

نکته 2 : جا انداختن پین ها با استفاده از تجربه و حس شنوایی قوی ممکن می باشد . پس توصه می شود ابتدا با قفل هایی با شیار های بزرگ و یا با تعداد پین های کمتر تجربه خود را افزایش دهید.